התחבר כדי לעקוב  
עוקבים 0
אור

עליית המחירים בדואר מחסלת את היצואנים הקטנים

1 הודעה בנושא זה

ישראל איבדה בן לילה את התואר אחת המדינות שמציעות את שירות המשלוחים הבינלאומי הזול בעולם. חברות הבלדרות והדואר הזרות מברכות, אבל סוחרי הרשת הקטנים לא עומדים בתחרות עם המזרח

 

עלייה החדה בתעריפי משלוח חבילות לחו"ל דרך דואר ישראל, שנכנסה לתוקף בתחילת החודש, מאיימת לחסל את התעשייה המתפתחת של סוחרים ואמנים ישראלים קטנים הפועלים באתרים בינלאומיים כמו ebay ו־Etsy (אתר למכירת עבודות יד ופריטי וינטג').

 

בשנים האחרונות, בעקבות ההתפתחות של המסחר האלקטרוני, נוצרה בישראל תעשייה שוקקת של סוחרים ואמנים המוכרים מוצרים מעשה ידיהם או כאלה שיוצרו או יובאו לישראל דרך האתרים הבינלאומיים. אותם מוכרים הרוויחו ממחירי משלוח החבילות בישראל, שהיו מהנמוכים בעולם ואפשרו להם להתחרות בשחקנים ממדינות אחרות גם במכירת מוצרים בעלי ערך נמוך - דולרים בודדים עד עשרות דולרים. לפי הערכות, עשרות אלפי סוחרים ישראלים פעילים ב־ebay לצד כ־3,000 אמנים וסוחרים ישראלים הפעילים באתר Etsy.

 

מצב זה השתנה דרמטית ב־1 בפברואר עם כניסתם של התעריפים החדשים של דואר ישראל לתוקף. תעריפי משלוח החבילות לחו"ל התבססו עד אז על המלצות ועדת שגיא מ־2006, שלפיהן הם מוצמדים לשער הדולר ולכן בפועל הם ירדו בשנים האחרונות. כך הפכה ישראל לאחת המדינות הזולות ביותר למשלוח וקבלת חבילות. באפריל האחרון הגישה ועדת רייך לבחינת שוק הדואר את המלצותיה לאחר עבודה של יותר משנה וחצי; בהן ההמלצה להעלות את תעריפי המשלוח המפוקחים של ישראל בעשרות אחוזים. המלצות אלה אושרו בידי שר התקשורת היוצא גלעד ארדן וראש הממשלה בנימין נתניהו, המכהן כיום כשר התקשורת.

 

 

לא מצליחים להתחרות בסין

העלאת המחירים היא שלב חיוני בייצוב הפיננסי של דואר ישראל, המצוי על סף חדלות פירעון. בהתאם להמלצות ועדת רייך כמעט כל שירותי הדואר שבפיקוח מתייקרים - מהשירות הבסיסי ביותר של משלוח מכתב של עד 50 גרם בארץ, שעלה מ־1.8 שקלים ל־2.2 שקלים. בשבועות הקרובים צפוי נתניהו לחתום על העלאת תעריפי בנק הדואר, כך שתעריף פתיחת חשבון יקפוץ מ־53.27 שקל ל־70.55 שקל. התעריף היחיד שירד הוא זה הנגבה על משלוח חבילות כבדות של עד 10 ק"ג בתוך הארץ - מ־53.1 שקל ל־28.3 שקל.

רוב הסוחרים הישראלים ב־ebay משתמשים בשירותי שליחת דואר לחו"ל בדרך האוויר לשם חבילות קטנות של עד 2 ק"ג. שירות זה זול משמעותית מהשירות המהיר של דואר ישראל (EMS) או של חברות הבלדרות הפרטיות. רוב המשלוחים הם לארצות הברית, ודווקא אלה התייקרו בצורה החדה ביותר.

כך לדוגמה, תעריף משלוח חבילה של עד 2 ק"ג לארה"ב עלה מ־41.1 שקל ל־86.5 שקל - עלייה של 110%. גם משלוח חבילה של עד 2 ק"ג לגרמניה התייקר מ־36.6 שקל ל־51.6 שקל - עלייה של 41%. במקרים רבים משתמשים הסוחרים בדואר רשום לחו"ל, במיוחד כשמדובר בחבילות יקרות, כדי שהמשלוח יהיה מבוטח אם יאבד במקרה. התוספת עבור דואר רשום התייקרה ב־79% - מ־4.3 שקלים ל־7.7 שקלים. המחירים ללקוחות שמאגדים יותר מ־50 פריטים במשלוח אחד נמוכים יותר, אך מרבית הסוחרים מספרים שהם בדרך כלל שולחים כמויות קטנות יותר בכל פעם.

"אם עד עכשיו הרווחתי על בושם שמכרתי שעולה 100 דולר כ־20 שקל, היום בשל העלייה בתעריפי המשלוח אני מפסיד עליו 37 שקל", מספר לירן וייס, שמוכר ברשת מוצרי ים המלח ופרפורמריה בעיקר לארה"ב. "תעריפי המשלוח הנמוכים אפשרו לי להתחרות מול סוחרים אירופיים, אבל היום אני כבר לא יכול. אם אני אעלה את המחירים, הגולשים יעדיפו לקנות מהסוחרים האירופיים ולכן חלק גדול מהמוצרים ששיווקתי הפכו ללא רלוונטיים. נודע לי על עליית המחירים רק בדיעבד ולכן נאלצתי לשלוח כבר עשרות מוצרים בהפסד". וייס כמו רבים מהסוחרים האחרים מכיר בכך שצריך היה להעלות את תעריפי משלוח החבילות, אך לדבריו ההעלאה שהגיעה לפעמים עד לפי שניים היתה דרסטית מידי. "העלאה של 10%–20% בתעריפי המשלוח היתה סבירה, אבל מה שקרה כאן הוא פשוט קשה מנשוא", הוא אומר.

 

מירית נגרי, שפתחה לפני חמישה חודשים עסק בו היא מוכרת מוצרי יודאיקה ב־ebay, מחזיקה בעמדה דומה. "אין שום בעיה שתהיה עליית מחירים אבל שתעשה באופן מדורג כדי שאפשר יהיה להיערך אליה. אם פעם הרווחת על מוצר מסוים 17 שקל, בעקבות ההתייקרות אתה חייב להקטין את הרווח ל־7 שקלים. זה כבר לא יוצא משתלם". נגרי מספרת שהיא נאלצה להעלות את מחירו של נר הבדלה מיוחד בעמוד שלה מ־11 דולר ל־13.99 דולר בעקבות עליית תעריפי המשלוח, אלא שאז היא גילתה שהגולשים פשוט לא קונים במחיר הזה, נאלצה לצמצם משמעותית את הרווחיות שלה וניסתה למכור ב־12.49 דולר. גם זה לא ממש עזר. "בשבוע הראשון של ינואר מכרתי 80–100 מוצרים ובשבוע הראשון של פברואר ירדתי ל־20 מוצרים בלבד. כרגע הסוחרים בסין שמוכרים מוצרים דומים לוקחים אותנו הישראלים בהליכה", היא אומרת.

לדברי אסף שרשוב, סוחר ב־ebay ומנהל בית הספר לסוחרים דרופשיפינג סינדיקט, הוא נאלץ לשנות את מודל הפעילות שלו בעקבות עליית מחירי המשלוח. "אין לי ברירה אלא לסגור את הפעילות בישראל ולפטר את שני עובדי האריזה שמועסקים אצלי", הוא אומר. "אנחנו מתכוונים להמשיך בפעילות שלנו אבל מסין, לשלוח משם סחורה מקומית. המפסידים יהיו היצרנים הישראלים והמדינה, שתפסיד הכנסות משמעותיות ממכס".

 

בעקבות פנייה מצד יצואנים קטנים שלחה בשבוע שעבר ח"כ זהבה גלאון מכתב לשר הכלכלה נפתלי בנט ובו היא מבקשת ממנו להתערב בנושא. "ישנם יצואנים קטנים רבים בישראל שמקור מחייתם נסמך על יכולתם להציע מחיר אטרקטיבי ולהתחרות עם ספקים ממדינות אחרות", כתבה גלאון. "עתה לאחר העלייה החדה במחירי הדואר, מוצאים עצמם כמה עשרות אלפי יצואנים קטנים בפני חשש אקוטי כי לא יוכלו להיות רווחיים והעסק שלהם יתמוטט". תשובה מבנט טרם התקבלה.

 

הבלדרים מברכים על הצעד

שלומי עיני, מנכ"ל אייר מייל אקספרס המייצגת את הדואר הצרפתי בישראל, מנהל בשנים האחרונות מלחמה להעלאת תעריפי הדואר הבינלאומי מול משרד התקשורת במסגרתה הוא אף עתר לבג"ץ. לדבריו, המחירים הלא ריאליים פגעו משמעותית ביכולתה של החברה שלו כמו גם חברות בלדרות אחרות להתחרות עם דואר ישראל. "למעשה במחטף של הרגע האחרון הדואר הצליח להוריד ב־22%–25% את חלק מתעריפי המשלוח הבינלאומי ביחס להמלצות ועדת רייך", טוען עיני.

"ההעלאה החדה שוועדת רייך המליצה עליה רק מוכיחה כמה עד תעריפי הדואר לא היו ריאליים", מבהיר עיני. "נוצר מצב שמדינת ישראל והדואר סבסדו ב־20–25 שקל כל חבילה שיצאה מישראל. זה מצב אבסורדי שיצר בועה של סוחרים שהתפרנסו מכך שהתעריפים היו זולים יותר מכל מדינות ה־OECD. כאשר צרפתי שלח חבילה לגרמניה הוא שילם פי שלושה יותר מישראלי ששלח את אותה חבילה לגרמניה, ואצלם הדואר משונע ברכבות ולא במטוסים. מנהלי הדואר לאורך

השנים אנסו את משרד התקשורת לאפשר להם למכור בהפסד רק כדי לגלגל מחזור הכנסות ולספק משרות ל־7,000 עובדים".

גם מנכ"ל חברת הבלדרות TNT ויו"ר חטיבת הבלדרות הבינלאומית של איגוד לשכות המסחר אודי כספי מסכים שהמצב עד היום לא היה נורמלי. "שירותי הדואר תומחרו מתחת למחיר העלות שלהם ובעלות מצחיקה יחסית, מה שיצר תחרות לא הוגנת. הצרכן הישראלי לא רגיל לשלם 50–70 שקל עבור משלוח חבילה לחו"ל, באירופה כבר רגילים לזה", הוא אומר.

מחברת דואר ישראל נמסר: "דואר ישראל היא חברה ממשלתית, שמחירי השירותים הבסיסיים שלה נתונים לפיקוח ואינם נקבעים בידה. החברה גבתה במשך שנים ארוכות מחירים הפסדיים, ולראשונה זה שנים המחירים החדשים משקפים את העלות בפועל של השירותים השונים. גם כעת מדובר במחירים משתלמים יותר באופן משמעותי ממחירי השוק".

 

כלכליסט

Share this post


Link to post
Share on other sites

צור חשבון או היכנס כדי לכתוב תגובה

יש צורך להירשם על מנת להכניס תגובה

צור חשבון

הירשם לקהילה שלנו


צור חשבון חדש

התחבר

יש ברשותך חשבון? התחבר כאן


התחבר
התחבר כדי לעקוב  
עוקבים 0

אתר הסודות של איביי

אתר הסודות של איביי (ebay) מאחד בתוכו סוחרים אנשי עסקים ומנהלים המומחים במסחר באיביי ובמסחר אלקטרוני. הצוות מונה אנשי עסקים עם ניסיון של שנים בפלטפורמות מסחר אינטרנט ואבטחת מידע. מה שאומר שלכל שאלה כאן יש כתובת. תוכל להצטרף עוד היום ולהתרשם.